Indonesië

Veelgestelde vragen

Wij helpen je op weg

Een reis naar Indonesië, roept uiteraard een aantal vragen op. In dit korte overzicht geven we je een antwoord op de meest voorkomende vragen. Contacteer ons gerust als je bijkomende vragen over Indonesië of over de organisatie van een reis naar de Indonesische archipel hebt.

Voor je vertrek naar Indonesië

Indonesië heeft een tropisch klimaat en kent grosso modo twee seizoenen. Het droge seizoen begint in april en loopt tot ongeveer de tweede helft van oktober. Het hoogseizoen op de meeste eilanden ligt dan ook tijdens onze zomermaanden.

Het natte seizoen (de moesson) start in november en loopt ongeveer tot maart. De regenval is meestal geconcentreerd in enkele uren in de late namiddag of op het einde van de dag.

Tijdens de natte periode is er over het algemeen minder toerisme in Indonesië en het is er dan ook vaak aangenamer rondreizen dan tijdens de zomermaanden. Zeker op meer toeristische eilanden als Bali (met een goede wegen- en accommodatieinfrastructuur) is het perfect mogelijk om in deze periode rond te reizen. Op eilanden weg van de gebaande paden als Flores en Sulawesi is rondreizen dan vaak iets moeilijker.

Qua temperatuur zijn er niet zo een heel grote verschillen: het hele jaar door schommelen de temperaturen tussen de 25°C en 30°C. Al kunnen er wel grote verschillen zijn als je verblijft in hoger gelegen gebieden.

Door de uitgestrektheid van de archipel zijn er ook tussen de eilanden nog een aantal verschillen die we graag verder toelichten bij elke reis.

Vrijwel alle grote luchtvaartmaatschappijen hebben verbindingen met Indonesië zodat het gemakkelijk te bereiken is vanuit Europa. Slechts enkele maatschappijen hebben een rechtstreekse vlucht dus meestal moet je een overstap doen in de Golfstaten of in een andere luchthaven in Zuid Oost Azië.

Afhankelijk van de bestemming en de overstap moet je toch rekenen op minimum 16u – 17u reistijd.

Denpasar (Bali) is een van de populairste luchthavens en vaak worden vluchten in het hoogseizoen zeer vroeg geboekt. Voor sommige reizen is het aangeraden om te vliegen op Jakarta   vanwaar je dan gemakkelijk dan doorverbinden naar andere eilanden.

Indonesië heeft een uitgebreid netwerk van binnenlandse vluchten waardoor de soms lange overland verplaatsingen tussen de verschillende eilanden kunnen vermeden worden.

Reizen door Indonesië is in se niet onveiliger dan reizen door eender welk ander land in Azië. Zeker op een van onze georganiseerde reizen op maat stellen zich weinig problemen.

De Indonesische bevolking is over het algemeen zeer gastvrij en tolerant. Op enkele eilanden moet je wel rekening houden met de religieuze gevoeligheden van bepaalde bevolkingsgroepen.

In sommige (niet toeristische) regio’s zijn er wel een aantal sociale en politieke strubbelingen, maar daar heb je als reiziger weinig last van.

Indonesië ligt op een ring van vulkanen en op veel plaatsen is er seismische activiteit. Elke paar jaar barst er ergens wel een vulkaan uit waardoor het luchtverkeer kan verstoord worden en waardoor er logistieke problemen kunnen optreden.

Iedereen kan naar Indonesië reizen. De meeste plaatsen die door reizigers aangedaan worden beschikken over een degelijke hotelinfrastructuur en zowat alle bezienswaardigheden zijn vlot bereikbaar.  Een doorsnee fysieke conditie volstaat dan ook voor een gewone rondreis.

Wie wandelingen over de vulkaanflanken, jungletreks of fietstochten in zijn reis op maat, wenst op te nemen moet wel sportief ingesteld zijn.

In sommige gebieden met minder infrastructuur wordt iets meer inspanning en vooral een flexibele instelling gevraagd. Wij geven dan bij de betreffende reizen graag ook toelichting rond de moeilijkheidsgraad.

Een reis door Indonesië heeft in principe geen grotere gezondheidsrisico’s dan een andere reis door Azië.

Er bestaat een risico op malaria en inentingen tegen bijvoorbeeld Hepathitis A worden aangeraden indien je door minder ontwikkelde gebieden reist. Raadpleeg uw arts en win medisch advies in bij bijvoorbeeld het Tropisch Instituut.

Buiten de toeristische centra is de gezondheidszorg er minder ontwikkeld naar westerse normen. Ernstige medische aandoeningen worden meestal behandeld in privé-ziekenhuizen in Bali, Jakarta of andere grote centra. Een goede reisverzekering is absoluut nodig.

Een reis door Indonesië is er in principe voor elk budget. Wie zijn reis door ons laat organiseren, heeft nog weinig kosten ter plekke. Meestal gaat het enkel om een aantal maaltijden in de steden  waar er een ruime keuze qua eetmogelijkheden is. Dit gaat van eenvoudige ‘streetfood’ op een van de vele markten tot luxueuzere restaurants in de duurdere hotels.

Accommodatie en transport nemen de grootste hap uit je budget, zeker wanneer je opteert voor charmante boetiekhotels en binnenlandse vluchten.

Wij werken wel met een minimum-norm qua accommodaties. Backpackers-accommodatie en lowbudget-verblijven nemen we niet op in onze reizen. We opteren eerder voor boutique hotels, charmeverblijven en uitgelezen accommodaties die je reis net dat tikkeltje meer geven.

Voor elke Indonesië reis maken we daarom een gepersonaliseerde offerte.

Voor Indonesië is geen visum vereist als je minder dan 30 dagen in het land verblijft. Je krijgt gewoon bij aankomst een stempel in je paspoort.  Je internationale reispas dient nog zes maanden geldig te zijn tijdens je reis door Indonesië.

Blijf je langer dan 30 dagen dan heb je een visum nodig dat je bij aankomst kan regelen of vooraf kan aanvragen.

We organiseren voornamelijk individuele reizen door Indonesië. Deze worden volledig omkaderd door ons lokaal team van chauffeurs en gidsen. Je bent in veilige handen.

Indonesië is ook een ideale bestemming om met een klein zelf samengesteld groepje of familie rond te reizen.

Afhankelijk van de reis die je maakt en de activiteiten die je doet heb je op de verschillende locaties een andere gids. Indien gewenst kunnen we, mits een meerprijs, ook een gids voorzien die de hele reis met je meemaakt.

 

Tijdens je reis in Indonesië

Tijdens je rondreis word je overal opgevangen door lokale Indonesische gidsen die goed Engels spreken (hoewel zij vaak een behoorlijk accent hebben) of soms zelfs een mondje Nederlands. Aangezien veel reizigers zich met het vliegtuig tussen de verschillende steden en locaties verplaatsen, kan het gebeuren dat je verschillende gidsen hebt op elke locatie. Het voordeel hiervan is dat zij ‘hun’ regio dan ook op hun duimpje kennen.

Reis je overland per wagen of per minibus dan heb je een eigen privé-chauffeur. Deze zorgt voornamelijk voor het transport, maar zal je ook adviseren ivm eten onderweg bijvoorbeeld. Het is echter geen gids in de strikte zin van het woord.

Alle activiteiten en uitstappen tijdens je reis worden gecoördineerd door onze lokale partner vanuit Bali.  Zij hebben ook kantoren in de voornaamste toeristische locaties. Je kan per telefoon of Whatsapp steeds bij hen terecht tijdens de reis.

De lokale munt is de Indonesische Rupiah.

1 Euro is ongeveer 15000 Rupiah waard.

De meeste reizigers nemen cash Euro’s of USD mee die ze ter plekke omwisselen in Rupiah in een van de vele wisselkantoortjes of op de luchthavens.

Creditcards worden in de betere hotels  aanvaard, maar er wordt soms een  kleine extra commissie gerekend.  Voor betalingen in lokale eet- of handelszaken raden wij een betaling met creditcard af. Neem in elk geval cash Euro of USD mee.

Geld uit de muur halen met je bankkaart is niet altijd mogelijk. De automaten zijn regelmatig defect. Neem dus zeker cash mee als backup. Afhalen met Maestro is voordeliger dan afhalen met Mastercard of Visa.

Het behoort tot de normale geplogenheden dat je als buitenlander een  kleine fooi geeft aan mensen die voor jou iets doen: kamermeisjes in het hotel, een vriendelijke ober, de jongen die je koffers naar de kamer draagt,…

Lokale gidsen en chauffeurs die je tijdens de reis vergezellen stellen een fooi op prijs als waardering voor het gepresteerde werk. Een fooi per gezelschap van 2 personen van zo’n 10 EUR per dag voor een gids en 5 EUR voor een chauffeur, is normaal en correct. Uiteraard is dit afhankelijk van de tevredenheid over de gepresteerde diensten

In op reizigers gerichte restaurants is het gebruikelijk om 10% fooi achter te laten. Het is een deel van het inkomen van het personeel.

MyHimalaya geeft je in de reisinformatie voor vertrek een objectieve inschatting van fooien die je moet voorzien.

 

Het grootste deel van Indonesië beschikt over een 3G en 4G netwerk met een vrij goede dekking.

Behalve in zeer afgelegen gebieden, vind je in vrijwel elk hotel of restaurant wel een WIFI-netwerk. Op sommige plekken is dit uitstekend en kan je vlot mails checken en bestanden opladen. Op andere plekken kan je het enkel gebruiken voor een appje of een berichtje via Messenger.

Je kan lokaal een prepaid SIM-kaart aanschaffen waarmee je kan bellen. Eventueel kan je ook een SIM-kaart kopen voor mobiele data: hiermee kan je dan mails checken en telefoneren via bijvoorbeeld Whatsapp.

Op reizen door minder toeristische gebieden of tijdens bepaalde trekkings is er helemaal geen telefoonverbinding of WIFI beschikbaar. Maak dus met het thuisfront geen afspraken dat je hen dagelijks of op vaste tijdstippen zal bellen of mailen. Even de moderne communicatiemiddelen ‘los laten’ kan bevrijdend werken !

Voor echte noodgevallen ben je vrijwel altijd bereikbaar via de MyHimalaya-vertegenwoordiger in Bali.

Over MyHimalaya

Een reisvoorstel aanvragen is heel eenvoudig. Contacteer ons per mail of telefoon of via ons offerte-formulier. Hoe meer informatie jij geeft, hoe beter we ons reisvoorstel kunnen uitwerken.

Indien je ook een offerte voor de vluchten wenst, dan ontvangen wij graag alle correcte en officiële namen en geboortedata van de reizigers zodat wij een vrijblijvende optie kunnen nemen.

Je persoonlijke reisvoorstel ontvang je per mail enkele dagen later.

Indien je na een reisvoorstel je reis wenst te boeken,sturen wij je een officiele reisbevestiging door. Wij leggen de hele reis vast en vragen je een voorschot van 30% van de reissom te storten.

Indien je via ons ook vluchten boekte, vragen wij hiervoor onmiddellijk de betaling van het volledige bedrag van de vluchten. Tickets worden pas uitgeschreven na ontvangst van de betaling. Vliegtuigtickets zijn meestal niet terugbetaalbaar. Wij adviseren je dan ook ten zeerste om een annuleringsverzekering af te sluiten.

We volgen de markt voor vluchten op de voet en je kan bij ons ook je vlucht naar Indonesië boeken tegen een degelijk tarief. Wij streven naar een goede verhouding tussen reisduur, ticketprijs en de kwaliteit van de luchtvaartmaatschappij.

Wij hebben toegang tot wereldwijde reservatiesystemen en boeken alle  (betrouwbare) maatschappijen. In alle prijzen voor vluchten die je van ons ontvangt, zijn luchthaventaksen, fueltaksen, toeslagen, boekingskosten en handling fees inbegrepen. Geen verrassingen dus achteraf bij de afrekening.

Wil je zelf je vluchten boeken ?  Dat kan. Bezorg ons dan wel je volledige vluchtgegevens zodat wij de reis mooi kunnen laten aansluiten op je vluchten. Onze reisroutes zijn flexibel en kunnen aangepast worden in functie van je vluchtschema.

Een verstandige wereldreiziger zorgt steeds voor een goede reisverzekering.  Als je een flink bedrag aan een verre reis besteed, bespaar je best niet op een degelijke reisverzekering.

Medische kosten kunnen immers hoog oplopen: kwalitatieve gezondheidszorg in Indonesië erg duur en impliceert meestal een transfer naar een van de grotere centra. Als je moet gerepatrieerd worden lopen de kosten vaak op tot enkele duizenden Euro’s.

De gratis aangeboden polissen door ziekenfondsen of creditcards zijn in de meeste gevallen ontoereikend.

Je kan gerust een reisverzekering afsluiten via je bank of makelaar, maar wij bieden eveneens interessante reisverzekeringen aan in samenwerking met Allianz.

Je hebt keuze uit tijdelijke reisverzekeringen of uit jaarpolissen.

Wij vragen je voor vertrek om ons je polisnummer te bezorgen zodat wij in noodgevallen adequaat bijstand kunnen verlenen.

Reizigers die geen reisverzekering afsluiten doen dit volledig op eigen risico. Zij zijn volledig zelf verantwoordelijk voor eventuele medische kosten en kosten voor repatriëring. Wij zullen je bijstand en advies verlenen, maar de kosten zullen door jou moeten gedragen worden. De Belgische overheid komt niet tussen in medische hulpverlening voor landgenoten in het buitenland.

Geen extra verborgen administratie-, boekings of dossierkosten bij MyHimalaya !

Bijdragen voor het Garantiefonds Reizen, lokale taksen en toeristenbelastingen zijn in al onze onze prijzen inbegrepen. Hou daar mee rekening wanneer je prijzen vergelijkt.

Betalingen kunnen gratis per overschrijving gebeuren.

MyHimalaya is een initiatief van Rik Van Belle, die de voorbije 25 jaar zijn sporen verdiende bij verschillende binnen- en buitenlandse reisorganisaties, en ook als reisorganisator voor trips in  heel Azië, met focus op Nepal, Bhutan, Myanmar en India.

Met MyHimalaya biedt hij zijn persoonlijke kijk op reizen in de Himalaya en Azië aan. Maatwerk, specialisatie en kleinschalige kwaliteit zijn hierin de sleutelbegrippen.

Over heel Azië heeft MyHimalaya lokale vertegenwoordigers die dezelfde ideeën delen en met wie Rik al decennia samenwerkt.

MyHimalaya maakt deel uit van Nordic Collection.

Wij zijn een officieel erkende reisorganisatie die verzekerd is tegen insolventie via het Garantiefonds. Wij hebben de nodige verzekeringen afgesloten en voldoen aan alle wettelijke voorwaarden om reizen te mogen organiseren. Dit biedt jou als reiziger de best mogelijke wettelijke bescherming.

Op al onze reisbestemmingen werken we samen met lokale partners die eveneens in het bezit zijn van de nodige licenties om reizen te organiseren en die er voor zorgen dat je reis op een veilige manier verloopt.

Verder lezen rond onze reizen

Schrijf je in op onze nieuwsbrief