Het concept werd geïntroduceerd door Shabdrung, een krijgsheer die Bhutan onder een centraal gezag bracht en die vooral bekend staat als de stichter van de talrijke dzongs of versterkte kloosterburchten die het land domineren. Driglam Namzha is geen starre set regeltjes maar is een dynamisch concept dat van generatie op generatie wordt doorgegeven en dat verantwoordelijk is voor de orde in de Bhutanese maatschappij. Grotendeels is het gesteund op de boeddhistische principes van gezond fysiek, verbaal en mentaal gedrag.
We geven graag enkele voorbeelden van hoe Driglam Namzha zich weerspiegelt in het dagelijkse leven in Bhutan.
DE BHUTANESE KLEDIJ
Op fysiek vlak uit Driglam Namzha zich in de eerste plaats in de klederdracht van de Bhutanezen. Alle mannen dragen een gho (een soort rok) tot knielengte die zo gevouwen wordt dat er vooraan een soort tas ontstaat. Vrouwen dragen een kira, een vaak fraai versierd kleed, tot op de enkels met daarop een blouse (wonju) en een kort, zijden jasje (tego).
Wanneer ze een dzong, tempel of overheidsgebouw bezoeken dragen de gewone mannen steeds een witte sjaal (kabney) van de linkerschouder tot de heup. Vrouwen dragen een gelijkaardige sjaal (rachu) gedrapeerd over de linkerschouder. Er zijn verschillende kleuren om de sociale rang van iedereen aan te duiden.