India
Veelgestelde vragen
Wij helpen je op weg
India is een heel aparte reisbestemming. Ongetwijfeld heb je heel wat vragen wanneer je naar India reist. We beantwoorden deze graag persoonlijk. Een aantal veelgestelde vragen over India bespreken we op deze pagina.
Voor je reis naar India
India is een continent met verschillende klimaten. De beste reisperiode hangt dan ook van regio tot regio.
Voor Ladakh loopt de beste reisperiode van mei – juni tot half oktober. De moesson heeft slechts weinig invloed in Ladakh, hoewel regenbuien ook in de zomer mogelijk zijn. In het najaar en het voorjaar kan je perfect reizen in de vallei van de Indus. Veel bergpassen zijn echter nog gesloten door sneeuw. Overland is Ladakh dan moeilijk bereikbaar. In juni hebben de Indiërs traditioneel vakantie. Het kan dan vaak drukker zijn in Ladakh dan in de maanden juli of augustus.
Kashmir is in elk seizoen charmant. Een groene, bloeiende lente met aangename temperaturen, lekker warm in de zomer, rustig in het najaar . Vanaf november wordt het gevoelig kouder, zelfs in de regio rond Srinagar. Wij verkiezen mei – juli -augustus en september om door Kashmir te reizen.
Himachal Pradesh heeft soms te lijden onder de moesson, al valt er in gebieden als Spiti heel weinig neerslag. Beste periode is echter nog steeds juli-augustus-september, met een grote kans op vrij stabiel weer en mooie, open hemels. Vroeg tijdens het voorjaar ligt er sneeuw op de passen en zijn sommige valleien moeilijk bereikbaar.
Rajasthan en Zuid India hebben de meeste bezoekers tijdens onze wintermaanden en in het najaar. Temperaturen zijn er op dat moment zeer aangenaam en de kans op neerslag is gering. Tijdens de zomermaanden is het echter geen probleem om een korte uitstap door Rajasthan te maken na je Himalaya-reis.
Voor India heb je inderdaad naast je internationale reispas ook nog een visum nodig.
Je kan sinds enige tijd een visum-on-arrival verkrijgen. Dit kan je online aanvragen. Bij aankomst in India wordt het visum dan in je paspoort gestempeld.
Je kan ook nog steeds het visum vooraf regelen in België of Nederland via de Visa Application Centers. Voor België is dit in Antwerpen en Brussel. Voor Nederland in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
De procedure hiervoor verloopt online, maar je dient wel een aantal documenten te verzamelen. Wie bij ons een reis boekt, assisteren wij graag bij de aanvraag van het visum.
Voor sommige gebieden zijn speciale permits nodig, de zogenaamde Inner Line Permits. MyHimalaya regelt die voor jou in India.
Alle permits zijn steeds inbegrepen in de prijs van je reis.
Tijdens je reis in India
De Indische munt is de Indische rupee. Je wisselt best cash Euro in de luchthaven in Delhi. Geld uit de muur halen is ook mogelijk, al dien je er wel rekening mee te houden dat in afgelegen gebieden de stroom vaak uitvalt en de bankautomaten dan niet beschikbaar zijn. Zorg dat je Maestro kaart geactiveerd is voor Azië.
Creditcards kan je gebruiken in de meeste hotels of voor de aankoop van duurdere souvenirs.
Zorg bij het wisselen van geld dat je voldoende kleinere biljetten ontvangt.
1 Euro is ongeveer 80 Indische Rupees waard (februari 2022)
Belangrijk: om de corruptie tegen te gaan heeft de Indische regering in november 2016 alle oude biljetten van 1000 en 500 roepies uit de markt gehaald. Als je dus nog oude biljetten over hebt van een vorige India-reis zal je deze niet meer kunnen gebruiken.
Wij streven er naar om zoveel mogelijk inbegrepen te maken in je reissom.
India is een goedkope bestemming, maar sommige zaken zoals hotels, transport,… zijn niet meer zo goedkoop als vroeger wanneer je een zekere kwaliteit wil. De groeiende Indische middenklasse reist veel en dit jaagt sommige prijzen de hoogte in.
Veel hangt ook af van waar je verblijft. In een eenvoudig hotel kan een frisdrank een Euro kosten, terwijl je voor hetzelfde drankje in een luxueus resort vaak het drie of vierdubbele betaalt.
Meestal dien je tijdens onze reizen enkel nog te betalen voor enkele middag- en avondmalen in grotere steden, voor facultatieve uitstappen en voor voor je dranken (water/alcoholisch/frisdranken).
Bij elk reisvoorstel geven wij je een uitgebreide lijst van wat inbegrepen is en geven we een raming van een te verwachten budget.
Fooien zijn een vorm van persoonlijke appreciatie en zijn geen ‘wettelijke’ verplichting. Toch behoort het geven van fooien tot de normale gang van zaken in India. Ook Indiërs doen dit. Beschouw het als een vorm van waardering voor het geleverde werk van gidsen, chauffeurs en hotelpersoneel.
Wij geven je graag een inschatting van een correct bedrag aan fooien in onze reisinfo die je ontvangt voor vertrek.
Indiërs bellen continu met de gsm en er is een heel degelijk netwerk uitgebouwd. In meer afgelegen gebieden in de Himalaya bijvoorbeeld echter is er vaak geen ontvangst.
Tarieven voor roaming kunnen wel fors oplopen. Bellen vanuit hotels is zeer duur.
Je kan niet zomaar een lokale SIM-card aanschaffen in India. Het vergt enige tijd om officieel een simcard te krijgen als je geen Indische verblijfsdocumenten hebt.
WIFI vind je op veel plaatsen in India, vaak gratis. Je kan dan gebruik maken van bijvoorbeeld Whatsapp om gratis te bellen met Europa.
Tijdens een trekking is de bereikbaarheid per GSM of internet vaak onbestaande. Het is verboden om satelliettelefoons in India binnen te brengen zonder vergunning.
Vragen over trekkings in Ladakh / Himalaya
Voor de meeste trekkings in India hoef je niet te investeren in duur en exclusief materiaal. Goede wandelschoenen (type B/C), een degelijke wind- en waterdichte jas, een warme fleece, een comfortabele dagrugzak… zijn in principe voldoende voor de meeste trekkings.
Wie met ons reist, krijgt een uitrustingslijst met tips voor materiaal voor vertrek. In Leh (Ladakh) kan je eventueel goedkoop kledij, wandelstokken, … en ander materiaal aanschaffen.
Tijdens een trekking vervoeren wij je bagage met lastdieren of zorgen wij voor dragers, afhankelijk van de regio. Per persoon is de bagage beperkt: ongeveer 10 tot 12 kg is de norm.
Je verpakt je bagage best in een duffel, kitbag of stevige reistas (geen valies). Een dagrugzakje met daarin water, fleece, vest, fototoestel, e.d. .. draag je zelf.
Resterende bagage kan je steeds veilig achterlaten in de hotels of bij onze lokale medewerkers.
Flessenwater is overal verkrijgbaar behalve tijdens trektochten door afgelegen gebieden. Dit heeft echter een behoorlijke impact op het milieu. Tijdens de trektochten kan je ook steeds gekookt water krijgen of kan je waterzuiveringstabletten of een filter gebruiken.
Ongetwijfeld een van de meest gestelde vragen bij trektochten in de Himalaya.
Hoogteziekte komt af en toe voor bij reizigers in Ladakh. Lichte hoofdpijn die de meeste mensen hebben als zij plots op grote hoogte komen, is een normale reactie van het lichaam. Voldoende drinken, rust en eventueel afdalen naar een lagere hoogte zijn de beste remedies. In de meeste gevallen verdwijnen de symptomen vanzelf. Een aspirine kan helpen.
Zwaardere symptomen als zware misselijkheid, zware hoofdpijn, kortademigheid, vocht op de longen, lethargie,… vragen een adequaat handelen. Hou rekening met het advies van de gidsen. Overweeg eventueel het gebruik van Diamox (na overleg met je arts) bij trekkings waarbij je heel snel naar grote hoogtes gaat.
Het grootste deel van onze reizen zijn zodanig opgebouwd dat actieve mensen met een sportieve instelling er kunnen aan deelnemen. Aangezien onze reizen maatwerk zijn, geven wij je graag persoonlijk advies bij je keuze van je trekking.
Het grote voordeel van onze een individuele reisformule met een privé-gids is dat de gids (in overleg) de route kan aanpassen en eventueel een minder lastig traject kan volgen.
Bij een groepsreis werken we met een vooraf vastgelegde route die door de hele groep gevolgd wordt. Als een deelnemer problemen heeft, kan overwogen worden om hem of haar indien mogelijk een lichter traject te laten volgen of extra rustdagen in te lassen. Wij zorgen ervoor dat je in dit geval ook steeds begeleid wordt door een van onze gidsen en laten je niet aan je lot over.
Eventuele kosten die ontstaan door het afbreken van een trektocht om medische of persoonlijke redenen, zijn ten laste van de deelnemer of van zijn reisverzekering (indien van toepassing).
Over MyHimalaya
Een reisvoorstel aanvragen is heel eenvoudig. Contacteer ons per mail of telefoon of via ons offerte-formulier. Hoe meer informatie jij geeft, hoe beter we ons reisvoorstel kunnen uitwerken. beter en nauwkeuriger we op je wensen kunnen inspelen.
Indien je ook vluchten wenst te boeken dan ontvangen wij graag alle correcte en officiële namen en geboortedata van de reizigers zodat wij een vrijblijvende optie kunnen nemen.
Je persoonlijke reisvoorstel ontvang je per mail enkele dagen later.
Indien je na een reisvoorstel je reis wenst te boeken,sturen wij je een officiele reisbevestiging door. Wij leggen de hele reis vast en vragen je een voorschot van 30% van de reissom te storten.
Indien je via ons ook vluchten boekte, vragen wij hiervoor onmiddellijk de betaling van het volledige bedrag van de vluchten. Tickets worden pas uitgeschreven na ontvangst van de betaling.
We volgen de markt voor vluchten op de voet en je kan bij ons ook je vlucht naar India boeken met de beste verbindingen. Ook de eventuele binnenlandse vluchten kunnen we voor je verzorgen.
Wij hebben toegang tot wereldwijde reservatiesystemen en boeken alle maatschappijen. In alle prijzen voor vluchten die je van ons ontvangt, zijn luchthaventaksen, fueltaksen, toeslagen, boekingskosten en handling fees inbegrepen. Geen verrassingen dus achteraf.
Wil je zelf je vluchten boeken ? Dat kan. Bezorg ons dan wel je volledige vluchtgegevens zodat wij de India-reis mooi kunnen laten aansluiten op je vluchten.
We hopen dat het je niet overkomt, maar bij medische problemen in de bergen kunnen de kosten voor bijvoorbeeld een helicopter-rescue hoog oplopen. Daarom adviseren we je ten zeerste om een volwaardige reisverzekering af te sluiten met voldoende hoge dekking voor repatriëring en opzoekingskosten.
Wij vragen je voor vertrek om ons je polisnummer te bezorgen zodat wij in noodgevallen adequaat bijstand kunnen verlenen.
MyHimalaya biedt een aantal interessante én volledige verzekeringsformules met voldoende dekking.
Geen extra verborgen administratie-, boekings of dossierkosten bij MyHimalaya !
Bijdragen voor het Garantiefonds Reizen, lokale taksen en toeristenbelastingen zijn in al onze onze prijzen inbegrepen. Hou daar mee rekening wanneer je prijzen vergelijkt.
Betalingen kunnen gratis per overschrijving gebeuren.
MyHimalaya is een initiatief van Rik Van Belle, die de voorbije 205jaar zijn sporen verdiende bij verschillende binnen- en buitenlandse reisorganisaties, en ook als reisorganisator voor trips in Nepal, Bhutan, Myanmar en India. Hij richtte enkele jaren terug Xplore the Himalaya op, een gespecialiseerde reisorganisatie. Met MyHimalaya biedt hij zijn eigen persoonlijke kijk op reizen in de Himalaya aan. Maatwerk, specialisatie en kleinschalige kwaliteit zijn hierin de sleutelbegrippen.
Zowel in India, Nepal, Myanmar als Bhutan heeft MyHimalaya lokale vertegenwoordigers die dezelfde ideeën delen en met wie Rik al decennia samenwerkt.
MyHimalaya is een officieel erkende reisorganisatie die voldoet aan alle wettelijke Europese en Belgische verplichtingen om reizen te mogen organiseren.
Wij maken deel uit van Nordic Collection.